Co se nevešlo do Gepardů
Možná jste viděli dokument České televize Gepardi v kleci.
Svůj příběh tam vyprávěl Pavel. S manželkou Radkou mají 2 mimořádně nadané děti a snaží se šířit osvětu o MiND. Něco se do dokumentu nevešlo, proto jsem ráda, že si našli cestu k nám do Podcastu Gifted.
V této sérii vás čekají 3 rozhovory:
- Povídání s rodiči Radkou a Pavlem
- Povídání s dcerou Adélou, 16 let
- Povídání se synem Jonášem, 9 let
Radka s Pavlem se vyjadřují k dokumentu Gepardi v kleci. Povídají nám o tom, jaké to je, vychovávat mimořádně nadané děti a také co by doporučovali ostatním rodičům.
Adélka vzpomíná na zkušenosti s předchozí školou, povídá i o současných vztazích s vrstevníky a o svých nevšedních zálibách.
Jonášek si ve svých 9 letech povídá raději anglicky. A tak se bavíme anglicky, ale český překlad najdete v popisku také.
Citace z webu ČT k dokumentu Gepardi v kleci:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/15800293524-gepardi-v-kleci/
V Česku je podle odhadů asi 10 % nadaných dětí (IQ nad 120) a asi 2 % mimořádně nadaných dětí (IQ nad 130). Především mimořádně nadané děti a jejich rodiny narážejí na to, že ve školách většinově praktikovaná výuka neodpovídá jejich potřebám. Školy je neumějí identifikovat a pracovat s jejich schopnostmi, které jsou výrazně odlišné od běžných dětí. MiND děti potřebují úplně jiný přístup, kterého se jim nedostává, propadávají systémem a jejich potenciál zůstává nevyužitý. Často patří ve škole mezi neúspěšné, což má dopad i na jejich životní pohodu později v dospělosti. Je to navíc příliš malá skupina (asi 40 tisíc dětí), aby se za ni někdo bral. Co se musí změnit? Téma zpracujeme očima mimořádně nadaných dětí, jejich rodičů, pedagogů a dalších odborníků.
Odemknutí této série vám zaručuje poslech všech třech dílů.
Děkuji za přízeň,
Karolína