Výkonnostní marketing (eng. Performance marketing) je typ digitálního marketingu, který se zaměřuje především na sekundární výkon neboli konverze. Konverze mohou být nákupy, registrace, stahování aplikací a další aktivity zákazníka.
Oproti jiným typům marketingu, které se zaměřují na zvýšení povědomí o značce a budování dlouhodobého vztahu s potenciálními zákazníky (soustředí se na primární výkon, jako je dosah či engagement), výkonnostní marketing se převážně soustředí na krátkodobé cíle a konkrétní výsledky.
Mezi nejčastější nástroje tohoto typu marketingu patří placené reklamy ve vyhledávačích (PPC, kam spadá Google Ads and Sklik), placené reklamy na sociálních sítích (eng. Paid Social), affiliate marketing a emailový marketing.
👉 PPC reklamy (Pay-Per-Click) jsou typem online reklamy, u které inzerent platí za každé kliknutí uživatele na danou reklamu.
👉 Google Ads, druh PPC reklamy, se dělí na Search (reklamy ve vyhledávání) a Display (reklamy v obsahové síti, kam spadají i reklamy na YouTube a v Gmailu).
👉 Co se Paid Social platforem týče, mezi nejpoužívanější patří Meta (FB a IG), TikTok, Pinterest, Twitter, LinkedIn, Snapchat a v zahraničí také Reddit.
👉 Affiliate marketing je strategie, při které firma odměňuje své affliliate partnery za každý nákup zákazníka, který byl jimi odkázán na její webové stránky.
👉 Emailový marketing slouží k zasílání personalizovaných emailů k propagaci produktů nebo služeb a budování vztahu se zákazníky.
Je důležité zmínit, že každý výkonnostní kanál funguje trochu jinak, a ne všechny vždy budou sedět do vaší strategie. Proto je u tohoto typu marketingu zásadní vědět, jaké máte cíle, a podle toho vybrat tu správnou platformu či jejich kombinaci (cesta zákazníka je občas trnitá a většinou nevede rovnou z bodu A do bodu B – k tomu se váže i to, proč je důležitý remarketing a znalost atribučních modelů – ale o tom si povíme jindy 😊).
Pro shrnutí a lepší představu, jak jednotlivé kanály výkonnostního marketingu vypadají praxi, jsme si pro vás připravili příklad s podnikem, co prodává hračky:
V dalších článcích se můžete těšit na podrobnější rozbor jednotlivých kanálů, na vysvětlení zkratek a metrik, na praktické rady kolem cílení reklam, koukneme i na Pixel či na osvědčené rady a postupy kolem grafik.