Elektrikář

Co mají společného Bugatti, Nikola Tesla, Chorvatsko a malá technologická firma, která překonala ty největší automobilové koncerny?

Dlouho jsem zvažoval jaký článek napsat na Pickey jako první. Má volba padla na příběh člověka, o kterém jsem přesvědčený, že během pár let dokázal velmi významně změnit svět aut a v následujících 20 letech bude důležitým prvkem ve světě nového automobilismu - toho poháněného elektřinou.

Co mají společného Bugatti, Nikola Tesla, Chorvatsko a malá technologická firma, která překonala ty největší automobilové koncerny? Spojují se v jednom jménu - Mate Rimac. 

Kluk z Bosny

Jeho příběh se začal psát 12. února 1988 v městečku Livno v Socialistické Federativní Republice Jugoslávie (dnešní Bosna a Hercegovina), kde se Zdence a Ivanovi Rimacovým narodil syn Mate. Jugoslávie počátku 90. let byla příslovečný "sud s prachem" - rozpad Sovětského svazu a jeho satelitů, mnoho národností s odlišným náboženským vyznáním a různorodé spory o nezávislost daly předpoklad pro vznik válečného konfliktu. Tento předpoklad se naplnil počátkem roku 1991 vypuknutím války za nezávislost v Chorvatsku a Slovinsku, která se následně rozšířila do ostatních států Jugoslávie. 

Rimacova rodina se v nastalé situaci rozhodla odejít z válkou zasažené Bosny do Německa. "Miloval jsem auta odmalička. Legrační, protože nikdo z mojí rodiny se autům nevěnuje a narodil jsem se v Bosně kde moc auta nebyly, dokonce ani silnice" prozradil se smíchem magazínu Options v roce 2018. "V Německu jsem byl strašně šťastný, kvůli všem těm autům na silnicích" dodává. Německo, po uklidnění situace na Balkáně, rodina Rimacových opustila v roce 2000. Tentokrát se však nevrátila do domovské Bosny ale do města Samobor na okraji Záhřebu, kde se Ivan Rimac rozhodl provozovat byznys s nemovitostmi.

Mate už od mládí projevoval nadání na elektrotechniku a rád vytvářel vlastní projekty. Nové začátky v Záhřebu ale pro něj nebyly úplně jednoduché. Díky svému bosenskému přízvuku byl často terčem posměšků a šikany od svých chorvatských spolužáků. Mateho technický talent nicméně nezůstal skrytý jednomu z jeho středoškolských učitelů (a pozdějších mentorů) - Ivanu Vlainičovi. Vlainič dokázal mladého Mateho přesvědčit, že má na to, aby se účastnil místních soutěží v elektrotechnice. Mate v těchto soutěžích začal vítězit a vyneslo ho to až k reprezentování Chorvatska v mezinárodních inovačních soutěžích.

Jeden ze zajímavých projektů, s kterým Mate soutěžil na mezinárodním poli, byla iGlove. Rukavice, určená k ovládání počítače, která suplovala klávesnici a myš. Psal se rok 2005 a dotykové obrazovky ještě plně neovládaly trh. Projekt iGlove přinesl tehdy sedmnáctiletému Matemu jeho první oficiální patenty. 

Jeho šikovnost mu také otevřela cestu k absolvování studia na prestižní univerzitě VERN v Záhřebu kde získal bakalářský titul v oboru podnikatelského managementu.

Na teenagera z Bosny celkem cool, ne?       

Závodění s pračkou

Coby milovník aut si hned po dovršení 18 let, z peněz, které mu vynesl projekt iGlove, koupil svoje první auto. Do oka mu padlo bílé BMW E30 z roku 1984 s šestiválcovým motorem o objemu 2,3 litru. Co udělá mladý nadšenec do aut jako první? Začne s ním pochopitelně závodit a to prakticky ve všem - okruhy, drifting nebo sprinty.

Nedlouho po pořízení ale při jednom ze závodů motor staré E30 nevydržel a explodoval. Mate tak stál před otázkou co dál. Koupit stejný motor? Dát tam jiný? Nebo se vydat úplně jinou cestou? 

V každém problému jde najít příležitost, proto se rozhodl, že zkusí zkombinovat své dvě životní lásky - elektroniku a auta. Z E30 se měl stát plně elektrický závoďák. Elektrická auta v tu dobu byla na naprostém okraji zájmu a málokdo měl povědomí o tom, co na druhém konci světa v Kalifornii vzniká pod rukama party inženýrů v čele s excentrickým Jihoafričanem. 

Garáž rodičů Mateho kamaráda Igora Pongrace se stala dílnou, ve které se začala vize o elektrickém závoďáku přetvářet v realitu. A to za pomoci nejspolehlivějšího zdroje dílů a dobrých rad - Internetu. Výsledná přestavba měla nový výkon 593 koní a auto se převléklo do výrazné zelené barvy. Zrodilo se „Zelené monstrum“. 

S každým absolvovaným závodem a technickým problémem Mate svůj výtvor vylepšoval, ladil a montoval do něj součástky, které si sám vyvinul. Velmi často se jeho snaha neobešla bez poznámek od lidí. „Jezdil jsem na závody a lidi ke mě chodili a říkali mi: Proč závodíš v pračce? nebo Můžu si u tebe nabít mobil?“ vzpomíná s úsměvem Mate. 

Aby dokázal financovat další vývoj elektrické E30 založil pro tyto účely v roce 2009 firmu VST Conversions. Název byl inspirovaný fyzikálním vzorcem pro rychlost V=S/T. Firma zákazníkům nabízela individuální úpravy či přestavby na elektropohon ve stylu „Zeleného monstra“. 

Výsledky se zlepšovaly a Zelené monstrum začalo pravidelně ve sprintech porážet své benzínové konkurenty. Velký úspěch se dostavil v roce 2010 - vítězství a nejrychlejší čas v soutěži proti 300 dalším benzínovým autům. V srpnu 2011 se Mate s elektrickou E30 zúčastnil události s názvem e-Miglia. Šlo o rally elektrických vozidel z Mnichova do Sv. Mořice. Trasa měřila přibližně 800km a největším highlightem byla část vedoucí přes Alpskou cestu na Grossglockner až do výšky 2504m n. m. V roce 2012 pak elektrická E30 (překřtěná na „e-M3“) pokořila hned 5 světových rekordů v akceleraci: 

  • 1/8 míle: 7,549s 
  • 1/4 míle: 11,808s (rekord FIA pro elektrická auta - Kategorie A, Skupina VIII, Třída 3)  
  • 1/2 kilometru: 13,714s 
  • 1 kilometr: 23,260s 
  • 1 míle: 35,347s 

Zelené monstrum tedy dosáhlo vrcholu, ale Mate zároveň pracoval na mnohem větších plánech. 

Zhmotněné sny

„Hodně jsem četl o Nikolovi Teslovi,“ jmenuje Mate jednu z významných postav, které ho inspirovaly v jeho cestě. Nikola Tesla se narodil na území dnešního Chorvatska v městečku Smiljan, zhruba 200km od současného hlavního sídla Mateho firmy ve městě Světa Nedelja u Záhřebu. Jedním z výrazných Teslových vynálezů byl i elektromotor. „Přemýšlel jsem proč ještě nikdo nerealizoval elektromotor ve sportovních autech. Tehdejší elektroauta byla naprosto nezajímavá. Chtěl jsem to změnit.“ dodává. 

Mateho vize o stavbě vlastního auta úplně od nuly narážela na nepochopení okolí. Oslovil například s nabídkou spolupráce Záhřebskou Univerzitu Mechanického Inženýrství a byl odmítnut se slovy, že Chorvatsko nikdy nemělo autoprůmysl, že je to nemožné, nevyplatí se to a že by se měl na takový projekt radši vykašlat. On byl však přesvědčen, že pokud tuto vizi dokázali před ním dotáhnout do úspěšného konce lidé jako Horacio Pagani nebo Christian von Koenigsegg, podaří se to i jemu. 

V roce 2010 navázal spolupráci s Adrianem Mudrim, designérem pracujícím v tu dobu na full-time pro General Motors. Mudriho oslovila myšlenka postavit elektrický supersport a souhlasil, že s univerzitním studentem Matem zkusí takový plán realizovat. Rozdělení úkolů bylo jasné: Mate vyřeší technologii, Mudri se postará o design. Výsledkem byly nákresy, 3D modely a několik technických specifikací, nicméně bez funkčního prototypu.

Jeden ze zlomových momentů pro Mateho příběh přišel ve stejné době. Úspěšný mladík závodící se svým elektrickým BMW upoutal pozornost jednoho ze svých chorvatských krajanů, který pracoval pro část královské rodiny z Abu Dhabi. „Hledáme možnosti do čeho investovat. Máš něco na ukázku co můžu vzít s sebou do Abu Dhabi?“ vzpomíná Mate na první kontakt se zástupcem budoucích investorů. S Adrianem proto skládají dohromady brožury s technickými specifikacemi a renderingy, které vysílají do Emirátů. Obratem se dozvídají, že si šejkové chtějí objednat 2 auta. „Skvělý, ale auto ještě nemáme, nemáme pořádně ani firmu. Jsme jen dva.“ opáčí Mate do telefonu. „A kolik potřebujete?“ ozve se z druhé strany.

Mate vyslovil částku, o které později zjistil, že by u tradiční velké automobilky nestačila ani na výrobu klik od dveří. Teď za ní měl postavit celé auto. A to v naprosto vražedném termínu. Byl začátek roku 2011 a auto se mělo představit na autosalonu ve Frankfurtu v září stejného roku. První zaměstnanec se k firmě Rimac Automobili (vzniklé přejmenováním původní VST Conversions) připojil v dubnu 2011. V 5 lidech se za 5 měsíců měl světu představit hotový elektrický supersport z Chorvatska, ze země bez autoprůmyslu. Bláznovství na druhou. 

Dohoda s investory rovněž zahrnovala, že než se vyřeší veškeré administrativní náležitosti investice, všechen dluh, který firma nabere během vývoje a produkce auta, bude splacen až se auto představí na Frankfurtském autosalonu. Mate si tak napůjčoval kde mohl, jen aby slibovaný vůz dokázali postavit a udržel tak svojí společnost nad vodou. 

Tým pracoval dny a noci na autě pojmenovaném Concept One. Tvrdá práce a sebeobětování se vyplatily a Rimac Automobili na stánku ve Frankfurtu v září 2011 představil unikátní Concept One v červené barvě. 

Technické specifikace byly fenomenální - 1088 koní, 1600Nm točivého momentu, 0-100km/h za 2,8 vteřiny a maximální rychlost přes 300km/h. Bateriové systémy měly zajistit dojezd až 600km. Concept One světu předvedl také unikátní systém AWTV (All Wheel Torque Vectoring) na řízení rozdělování točivého momentu na každé kolo jednotlivě k dosažení maximální trakce. Řidič si navíc mohl parametry torque vectoringu nastavovat podle sebe skrze dotykový displej na středové konzoli. Pozornost na autosalonu upoutal i interiér navrhnutý Goranem Popovičem společně s týmem bývalých zaměstnanců slavného studia Pininfarina, kůži pak dodali specialisté z firmy Vilner. 

Mate si tak mohl oddechnout - auto se úspěšně představilo ve Frankfurtu a odteď vše půjde hladce, úkol jsme splnili, investoři zaplatí dluhy, firma bude moci začít sériovou produkci a doručovat hotová auta zákazníkům a sny se definitivně zhmotnily. Realita? Ne tak docela.

Někde mezi nebem a peklem

Firma se pohybovala konstantně na hraně bankrotu. „Dlužili jsme na nájmu, sotva jsme měli na výplaty, jednou k nám do firmy přišli z energetické společnosti, že nás jdou odpojit od elektřiny protože neplatíme“ vzpomíná Mate. Jednání s investory se protahovala, peníze nebyly, proto se Mate vydal do Abu Dhabi vyjednat další přísun peněz, aby se firma udržela. Investoři nakonec kývli na další investici, za předpokladu že Mate splní jejich podmínku - firma se i s výrobou přesune do Emirátů. 

„Opravdu jsem ty peníze potřeboval, ale chtěl jsem něco udělat pro Chorvatsko, vyrábět tady a zaměstnávat místní lidi, dát zemi něco zpátky…a taky se mi nechtělo žít v Abu Dhabi,“ říká dnes už s lehkým úsměvem Mate. Nabídku šejků tak nakonec odmítl a firma Rimac opět byla před smrtí. 

Ve snaze firmu už poněkolikáté zachránit od krachu se Mate rozhodl, že si firma zajistí přísun peněz z technologických a engineeringových zakázek pro velké automobilky a technologické firmy. O většině zakázek z té doby Mate nemohl veřejně mluvit, kvůli striktnímu NDA. V některých rozhovorech ale naznačil, že Rimac dodával například bateriovou technologii pro Maglev vlaky z USA nebo elektrokola pro zákazníka z Ruska. A údajně se technologie stvořená v Rimacu podívala i do vesmíru. Ale zpět ke čtyřem kolům.

První zákaznický kus Concept One byl doručen na začátku roku 2013 do Španělska. Zákazníkem byla firma Applus+ IDIADA z Barcelony, která se zabývala designem, testováním a homologačními službami pro autoprůmysl. Applus+ na základech Concept One představil svoji upravenou závodní verzi pod názvem Volar-E.

Celkově se Concept One vyrobilo 8 kusů. Elektromotory vyrobil samotný Rimac, bateriové články byly použity od Sony. Většina ostatních dílů byla od dodavatelů nebo přímo vyvinutá a vyrobená Rimacem. Concept One nesl i speciální kola vyrobená ve spolupráci Rimacu a kalifornské firmy HRE Performance Wheels. 

Zajímavé PR získal Rimac Concept One v roce 2014, kdy si ho za oficiální vůz ředitelství závodu vybral nové vzniklý globální šampionát elektrických formulí Formule E. 

Mezi roky 2015-2017 procházel Concept One dílčími vývojovými úpravami, verzí Concept One S, která z původně silničního vozu dělala okruhové závodní auto, a produkční auto se objevilo v několika testech renomovaných motoristických magazínů, kde bylo chváleno za zrychlení, ovladatelnost nebo příjemný pocit v kabině. Na Ženevském autosalonu v roce 2017 pak Rimac ohlásil spolupráci se 3 oficiálními dealerstvími - Manhattan Motorcars (Severní Amerika), PACE Germany (Evropa) a Al Zarooni Group (Blízký Východ). 

Skvělý marketing měla Rimacu přinést v roce 2017 i jedna z epizod pořadu The Grand Tour. Pro roadtrip skrze Švýcarsko si moderátoři zvolili Hondu NSX (James May), Lamborghini Aventador S (Jeremy Clarkson) a Rimac Concept One (Richard Hammond). Natáčení probíhalo hladce a v jeho průběhu si Rimac získal obdiv i tak zaníceného petrolheada jakým je Jeremy Clarkson.  Pak se ale stalo něco nečekaného. Při natáčení segmentu ve vesnici Hemberg měli moderátoři zajet co nejrychlejší čas v závodu do vrchu. Po několika úspěšných pokusech při posledním z nich Hammond po projetí cílem ztratil kontrolu nad autem a Concept One se v kotrmelcích zřítil z kopce. Auto skončilo koly vzhůru a začalo hořet. Hammond naštěstí z nehody vyvázl pouze potlučený a s frakturou v koleni. Pozdější detailní zkoumání nehody, které Rimac provedl, ukázalo, že auto se kutálelo vzdušnou čarou přibližně 110 metrů. 

Mateho telefon a sociální média byly okamžitě zahlceny komentáři a žádosti médií o rozhovory. Událost, která mohla automobilku naprosto potopit, se nakonec stala velkou, byť nezamýšlenou, reklamou. Fakt, že Hammond i z tak těžké nehody vyvázl s minimálními zraněními, ukázal, že Concept One je nejen neskutečně rychlý, ale i bezpečný. Chorvatská automobilka tak získala pozornost skutečného mainstreamu.

V lepší společnosti 

Další krok výš přichází na Ženevském autosalonu v roce 2018. Veřejnost vidí poprvé nástupce Concept One. Jméno? Concept Two. Jak prosté, milý Watsone. 

Concept Two znovu šokoval svět svými výkonnostními parametry - 1914 koní, 2360Nm točivého momentu a 120kW baterie, předpokládaný čas z 0-100km/h za 1,85 vteřiny. Odhad produkce: 150 kusů. Předpokládaný termín dodávek prvních vozů: rok 2021. 

V autě je rovněž schovaný i drobný vtípek na konto Hammondovy nehody s Concept One - hasicí přístroj v autě drží kožený řemínek s vylisovaným textem „In case of hill climb, extinguish fire“ :)) 

Rimac svými úspěchy přirozeně neunikl pozornosti velkých hráčů. Ve stejném roce kdy se představuje Concept Two kupuje 10% podíl ve firmě Volkswagen skrze Porsche, později se přidávají s minoritními podíly Kia a Hyundai. Finance od velkých automobilek mají Rimacu sloužit k vývoji elektrických technologií, které pak budou použity v rámci zmíněných automobilek. I portfolio ostatních zákazníků Rimacu je dechberoucí - jména jako Ferrari, Pininfarina, Aston Martin, Koenigsegg nebo Mercedes. 

Během vývojových prací na Concept Two přichází změna názvu - auto teď ponese jméno Nevera. Nevera je slovo z chorvatštiny pro nečekanou bouři s blesky typickou pro Jadran - výstižné. 

Do současnosti byly vyrobeny 4 předprodukční kusy Nevery. Několik motorických médií je již mělo možnost otestovat a opět se opakují slova jako „fantastická“, „gamechanger“, „lepší než Bugatti Chiron“.

S Bugatti je tu ještě jedno, a dost významné, pojítko. Vlastník Bugatti, koncern Volkswagen, dlouhodobě usiloval o prodej této značky. Ačkoliv Bugatti produkuje ta nejprémiovější a nejvýkonnější silniční auta na světě, její obrovské náklady na vývoj a malosériová výroba jsou i pro obrovský koncern jako je VW významnou finanční zátěží. V polovině roku 2021 tak došlo k trochu nečekanému spojení - Rimac (společně s Porsche) majetkově vstupuje do Bugatti a vzniká společný podnik Bugatti-Rimac d.o.o. se sídlem v Záhřebu a Mate se tak ocitá v roli šéfa značky Bugatti, kterou by měl posunout k plně elektrické budoucnosti. Ve 33 letech další naprosto úžasný počin.

Zářná budoucnost

V příběhu Mateho Rimaca jsme prošli od složitých začátků, skrz úspěšné projekty až na vrchol automobilového potravního řetězce. Jednomu aspektu jsme se ale, záměrně, nevěnovali do detailu - jaký je Mate vlastně člověk?

V rozhovorech Mate působí jako usměvavý mladý muž, nad věcí a s pozitivní vizí pro sebe i svojí společnost. Zároveň je ale hrdý patriot, který chce Chorvatsku pomoci v rozvoji a proto nikdy svoji společnost nepřesídlil do zahraničí. Jeho cílem je i zaměstnávat talentované lidi z Chorvatska, tak aby nemuseli odcházet za příležitostmi jinam. Jedním z dalších aspektů Mateho osobnosti, o kterém se příliš nehovoří, je jeho zájem o ekologii a udržitelný rozvoj. Sám je např. vegetarián. 

Jeden z velkých projektů, který před ním aktuálně stojí je výstavba Rimac Campus. S rozšířením a rozvojem firmy narostl významně i počet zaměstnanců, které je potřeba někde usídlit. V plánech je výstavba přes 95 000m2 zastavěné plochy a 35% celkové plochy pozemku by mělo být porostlé vegetací. V rámci udržitelnosti pozemek rovněž počítá s parkem a plochou na pěstování ovoce a zeleniny. Stavba oficiálně začala v listopadu 2021 a já osobně se moc těším na výslednou podobu.

Co říct závěrem? Mate Rimac, chytrý kluk z Jugoslávie, který změnil automobilismus. Živoucí důkaz, že když se spojí nadání, píle, odvaha a štěstí, je možné změnit svět. A můžete u toho i pozvednout vlastní zemi.  

Nikola Tesla by byl na svého následovníka pyšný.

Pokud se ti článek líbil, můžeš mě podpořit  libovolnou jednorázovou částkou tlačítkem pod příspěvkem nebo se staň předplatitelem a pomoz mi rozvíjet Hit The Apex k větším a kvalitnějším zítřkům.

Děkuju za podporu a “trefuj apex”

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte