🎁 Krabice, která vám pomůže vymýšlet nápady. V polovině 16. století se v Evropě rozmohly tzv. wunderkammern, kabinety kuriozit. Lidé do nich sbírali nejrůznější podivuhodné a exotické předměty. Sbírky nebyly malé, většinou šlo o vyhrazenou místnost, kam jste si schovávali cokoliv extravagantního, neobvyklého a zvláštního, a následně se s tím vytahovali a upevňovali tak svou pozici ve společnosti.
Vytvořit si wunderkammer můžete i u sebe doma. A místo k vytahování můžete svůj kabinet kuriozit použít k vymýšlení nápadů. Nebudete k tomu potřebovat ani celou místnost, stačí vám krabice. Keith Sawyer takové krabičce říká IDEA box a ve své knížce Zig Zag píše: Už jen přemýšlení nad tím, co by bylo dobré dát do mého idea boxu, mi pomáhá dívat se na věci jinak. Tenhle 3D idea log je i moje oblíbená kreativní pomůcka.
Jak si vyrobit IDEA box?
👉 Najděte krabici.
👉 Ukládejte do ní vše, co je pro vás zajímavé, například co se pojí s nějakou unikátní vzpomínkou, myšlenkou, formou nebo ideou, co je v něčem
ojedinělé, unikátní nebo originálně řešené.
👉 Nechte krabici na viditelném místě, abyste do ní mohli neustále přihazovat.
👉 Kamkoliv jdete, přemýšlejte, jestli nevidíte něco hodno vaší krabice kuriozit.
A na co vám IDEA box bude? Kdykoliv se zaseknete při přemýšlení, vezměte si krabici k ruce a prohrabte se jí. Každý předmět vás vyšle v přemýšlení jiným směrem a spustí sérii otázek a propojení, které by vás bez téhle náhodné proměnné nenapadly.
Můj IDEA box vypadá například takhle: ⤵️
Když potřebuju něco vymyslet, můj IDEA box mě navede třeba na otázky: Co kdyby to byl merch? Co kdyby to měnilo tvar? Jde s tím sportovat? Může to být suvenýr? Maskot? Amulet pro štěstí? Co kdyby to nosila zvířata? Půjde to nosit na sobě? Co to musí být, aby to člověk viděl po příchodu jako první věc? Může to měnit skupenství? Dá se to upéct? Sníst? Ochutnat? Kam v bytě si to můžu pověsit? Může to být praktičtější? atd atd.
💻 Na konci letošního roku bude třetina populace online. Alespoň se to dle dat předpokládá. Jak současný online svět vlastně vypadá? Dá se dobře popsat pár čísly:
💥 64,6 % populace je online.
💥 Na internetu trávíme denně 6 hodin a 37 minut.
💥 Na sítích jsme průměrně 2,5 hodiny denně.
💥 Na sítích už je 59,4 % populace (a 92,3 % internetových uživatelů).
💥 Jen od začátku pandemie narostl počet uživatelů o 30 %.
💥 Průměrný uživatel používá 7,2 platforem.
💥 Nejvíc uživatelů má stále Facebook (2,9 mld.), YouTube (2,5 mld.) a WhatsApp (2 mld.).
💥 Nejvíc času měsíčně trávíme na TikToku (23,5 hod.) a YouTube (23,1 hod.).
💥 Pro značkový obsah si lidé chodí nejčastěji na Instagram (60,9 %) a Facebook (55,2 %).
💥 74,7 % uživatelů vyhledává informace o značkách na sítích.
💥 22,1 % uživatelů sleduje influencery a 34,2 % čerpá ze sítí zprávy.
Co si z toho odnést? Lidstvo sice vymře, ale bude to dobře zdokumentované.
👀 Vlastním víc domén než kalhotek. Miluju nakupování domén. Je to moje guilty pleasure. Když mě napadne nový projekt, nejdřív si pořídím doménu. Když je mi smutno, nejdu si koupit boty nebo kabelku. Jdu se podívat, jestli se náhodou neuvolnila některá z mých vyhlídnutých domén. Mám pro to několik důvodů:
1️⃣. S každou novou doménou cítíte závan potenciálu a závazku. Co všechno by na tom kousku internetu mohlo být! Co tam můžete postavit! A teď už to přece nenecháte ležet, když jste za to vyplázli tři kila, ne?
2️⃣. Miluju Websupport. Služby, spolehlivost, kulturu, filozofii, zákaznický servis, všechno. Dělá mi radost posílat jim peníze.
3️⃣. Michal Truban, zakladatel Websupportu, Slovensko.Digital, Nicereply nebo InHiro.com, je můj oblíbený online hrdina. Těší mě podporovat jeho projekty.
Minulý týden jsem dočetla jeho knihu Support. Je to příběh Websupportu (a jeho navazujících projektů) prakticky poskládaný do rad, tipů a triků, jak vybudovat úspěšný byznys. Najdete v ní spoustu skvělých návodů, jak postavit byznys plán, budovat firemní kulturu, najímat nebo vyhazovat lidi, zvládat průsery, hledat investory atd.
➡️ 7 rad, který mi uvízly v hlavě:
💸 Je-li člověk překvapený, že ho vyhazujete, je to vaše chyba.
💸 Mějte kamarády, kteří taky podnikají. My jsme si vytvořili „krvavé večeře“. Jednou za měsíc se asi v deseti podnikatelích potkáme nad steakem a červeným vínem a sdílíme zážitky.
💸 Podnikání je o vytrvalosti. Říká se, že nejlepší triatlonista je ten, který umí nejlépe regenerovat. To platí i v podnikání. Lidská vůle je sval. Přetrénovat jde stejně jako ve sportu. Podnikání není sprint, je to maratón.
💸 Jestli chcete mít kolem sebe dobré lidi, pracujte hlavně na sobě. Protože vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá.
💸 Neškálujte, když nemáte klienty.
💸 Jak vybírat lidi? Vždy si udělejte pivní test: Šel bych s tímhle člověkem na pivo?
💸 Úspěch přes noc neexistuje. Úspěch se musí vybudovat z milionu malých a obyčejných úloh.
Málokterý úspěšný člověk dává tak detailní náhled do své hlavy. Knížku si dejte. A než se pro ni vydáte, zkuste Michalův blog nebo podcast.
🚀 TIP TÝDNE: James Clear, autor globálního bestselleru Atomové návyky, má skvělý e-mailový kurz 30 Days to Better Habits. Každý týden dostanete mailem pár jednoduchých a praktických rad, jak svůj vysněný návyk ukotvit ve svém životě tak, aby tentokrát vydržel. Krok za krokem. Teda mail za mailem.
🛎 V PŘÍŠTÍM 3Ká si řekneme:
Za týden navi! 👋🏻
Michelle
Dnes je první pátek v měsíci, a proto si 3Ká můžete přečíst, i když nejste jeho předplatitelé.
📬 Chcete-li najít 3Ká ve své e-mailové schránce každý pátek, stačí si newsletter za pár kaček předplatit.
📬 Znáte někoho, komu by se tenhle newsletter mohl líbit? Nesyslete si ho pro sebe a přepošlete ho.