Jak na vlastní gify na Instagramu

Používáte gify na Instagramu? Chcete jít ještě o krok dál a vytvořit si vlastní? Mám pro vás návod!

#zeskicáku #newsletter

Používáte gify? Já nejvíc na Instagramu, když chci storýčka trochu rozhýbat. Najdete tam širokou nabídku, někdy se ale i tak stane, že tam nenajdete přesně to, co hledáte. Co si takhle vytvořit vlastní?

Proč byste je měli chtít?

Vlastní gify jsou prima doplněk k budování značky – výdělek vám sice nepřinesou, ale ne ze všeho musí téct prachy, no ne 😀? 

Jako gif můžete dát svoje logo, nápisy vlastním fontem nebo prvky v barvách vaší značky. Pak stačí vyhlásit do světa, jak vaši fanoušci gify najdou a už se jen radovat, že je někdo používá a vaše značka se dostává do povědomí.

Jak na to?

Prvním krokem je registrace na giphy.com. Pokud chcete využívat gify k budování značky a zažádat si o schválení účtu pro brandy a tvůrce (o tom trochu dál v článku), doporučuju pojmenovat svůj účet jménem vašeho brandu.

Jakmile máte účet, můžete se pustit do tvorby. Tady máte několik variant: 

 

UPLOAD – Pokud už máte gif vytvořený z jiného programu, můžete ho tam jen nahrát, podle potřeby upravit a je to. 

CREATE – Pokud chcete gif vytvořit úplně nově.

V obou případech máte tři možnosti – Gif, Sticker a Clip. Co vybrat? To záleží na tom, jaký máte vstupní formát budoucího gifu a jaký chcete výsledek.

Gif – krátká videosekvence, kterou si podle potřeby můžete upravit (formáty gif, MOV, MP4 a WebM). Například animace, kterou jste si vytvořili v nějakém grafickém programu, kousek videozáznamu atd. Výsledek má obdélníkový formát a nemá transparentní pozadí.

Sticker – většinou statický obrázek, která chcete rozpohybovat a chcete mít transparentní pozadí (formát png, jpeg). Např. vaše poskakující logo. Ideální pro stories.

Clip – krátká videosekvence včetně zvukového záznamu (formáty gif, MOV, MP4 a WebM).

(Upřímně, nepřišla jsem na to, v čem je rozdíl mezi create a upload u nahrávání video formátů, to rozhraní mi přijde stejný 😀 Jestli na nějaký rozdíl přijdete, budu ráda, když mi dáte vědět).

Pokud chcete svoje gify používat hlavně na Instagramu, vyberte možnost Create → Sticker. Nahrávaný obrázek může být v png s transparentním pozadím, nebo můžete nahrát jpeg a požadovaný motiv si pomocí lasa označit a vyříznout. K dispozici máte i další nástroje jako je magická hůlka, guma nebo štětec. Obrázek nesmí být větší než 100 MB, jinak se vám to začne během procesu různě sekat a nepůjde to uložit. 

Osobně doporučuju mít obrázek už v takové podobě, abyste s ním při nahrávání měli co nejméně práce, protože práce s výše zmíněnými nástroji není tak pohodlná a přesná. Je lepší na ně nespoléhat a věnovat čas úpravě předem v nějakém pohodlnějším programu.

Jakmile máte obrázek v požadované podobě, klikněte na Continue to animate. Tady si vyberete možnosti animace. Váš obrázek se může vlnit, poskakovat, vykukovat… tady už je to fakt na vás, co se vám líbí nejvíc. K tomu si můžete zvolit i barevný (nebo žádný) obrys gifu a jeho tloušťku. Zkuste si to proklikat a uvidíte, co vám nejvíc sedne.

Když máte vybráno, dejte Continue to upload. Chvilku počkejte… a je to! Gratuluju, váš první gif je na světě! Nezapomeňte k němu přidat ještě tagy, podle kterých půjde gif vyhledat. Měly by být samozřejmě relevantní k tomu, co je na obrázku. Já si ale ke každému svému gifu přidávám taky heslo „kioredesign“, aby se mi všechny moje gify lépe vyhledávaly. 

Při nahrávání si můžete taky vybrat, jestli chcete, aby gif byl veřejný nebo soukromý. Nenechte se zaskočit tím, že po nahrání gify procházejí ještě schvalovacím procesem, který někdy trvá i 2 dny. Uvidíte to v detailu konkrétního gifu (je tam taky možnost editace tagů a smazání). Po schválení se vám v dolní části ukáže text Available on GIPHY. 🥳

Pokud chcete účet na giphy využívat k budování značky, nemusíte nahrávat milion gifů. Stačí 5-10 obrázků (třeba různé varianty vašeho loga, nápisy, které charakterizují vaši značku atd.) a to vám bude stačit. 

Jak dostat své gify do vyhledávání na Instagramu?

Gify můžete sdílet pomocí různých odkazů, u stickers si je můžete poslat na e-mail a používat dál. Jestli ale chcete, aby se vaše gify zobrazovaly na Instagramu ve vyhledávání a šly pohodlně vložit do stories přes funkci vložit GIF (nebo jak se to jmenuje), budete muset udělat ještě pár kroků navíc. Budete totiž potřebovat tzv. Brand/Creator/Artist account

 

Jaký je v nich rozdíl?

Brand Account – ideální pro značku, společnost, platformu, prostě cokoli, co není nutně vázané na jedince.

Creator Account – ideální pro jednotlivce, digitální umělce, ilustrátory, grafiky tvořící sami za sebe. 

Artist Account – nadstavba Creator účtu. V tuhle chvíli o tuto možnost nejde zažádat, je pouze na pozvání od adminů z Giphy.com. Pokud získáte status Artist, otevřou se vám další možnosti (např. hledání nových klientů přímo přes Giphy.com). 

 

Vyberte variantu, která vám sedí nejvíc a vyplňte si žádost. Žádost je celkem srozumitelná a návodná, takže není moc kde tápat, ale přece jen pár věcí je před odesláním dobré vědět. Co je potřeba a na co si dát pozor:

  • Před odesláním přihlášky nahrajte 5-10 gifů.
  • Vyvarujte se v gifech používání fontů a prvků, které jste sami nevytvořili nebo nevlastníte práva (např. fonty z grafických programů) – mně takhle první žádost zamítli, protože jsem použila do gifu font z Procreate.
  • Do žádosti uvádíte sociální sítě i web, které s vaší značkou/vámi souvisejí, ujistěte se, že např. profilovky nebo názvy sedí. Admini posuzují, jestli jste opravdu brand – ujistěte se, že tak skutečně působíte. 
  • Pokud vám žádost poprvé zamítnou, nezoufejte. Po odstranění důvodu, kvůli kterému vám to zamítli, můžete žádost poslat znovu. 
  • Nebojte se jim napsat. V zamítacím e-mailu uvedou důvod rámcově a někdy to chce trochu detektivní práce na zjištění, co konkrétně jim vadí. Pokud si nejste jistí nebo vám žádost zamítají opakovaně, zkuste jim napsat o víc informací. 

Žádosti vyřizují v průměru 1-3 dny a informaci o výsledku dostanete e-mailem. Jakmile máte schváleno, můžete začít gify na Instagramu používat 🥳.

Pak už stačí informovat svou bublinu o tom, že máte venku vlastní gify, použít je ve stories a mít z nich radost. 

Jaká byla moje radost, když jsem den po schválení účtu viděla svůj gif ve stories jedné velmi kreativní paní, kterou náhodou sleduju 😀(a byla to fakt náhoda, protože jsem ještě ani nestihla vykřičet do světa, že nějaký gify mám).

To je pro dnešek všechno! Jestli se vám můj článek líbil, můžete se přihlásit k odběru mého newsletteru a dostávat i další tipy rovnou do e-mailu. Můžete se taky připojit k mému Discordu a pokecat si se mnou o čemkoli, co vás zajímá.

Díky za pozornost a mějte se krásně! 💙

Leni 

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte