Schůzky, porady a meetingy. Téma věčné nejistoty, respektive prostor pro ni. A přitom stačí tak málo, aby pro vás schůzky byly efektivním nástrojem, který vám vždy pomůže vaši práci dělat lépe. V tomhle #PeopleOps #Letteru bych vám chtěla nabídnout výběr těch nejvíc chytlavých článků, podcastů a videí, u kterých jsem měla pocit, že mi mluví z duše. A věřím, že vám mohou posloužit jako zdroj a opora, pokud se chcete v tématu dobře vedených schůzek, které mají své výsledky, zorientovat, nebo dokonce zlepšit.
Pokud byste chtěli nějaký z podnětů probrat a zjistit o něm víc, neváhejte se mi ozvat. Můžeme cokoliv společně projít. Pro podporovatele, kteří se chtějí Vzdělávat v PeopleOps, mám i online setkání. Meetingům a štěstí - tématu dalšího měsíce - budeme věnovat první pondělní podvečer v listopadu (tedy 4.11.).
Začnu tím, že vám do vašich uší nabídnu ještě dva podcasty, které jsou o schůzkách. Jsou báječné, inspirativní a jiné než ostatní, které jsem slyšela:
Najít ten správný balanc mezi koordinací s kolegy a voděním za ručičku u každé drobnosti, je klíčem k jakémukoliv vedení lidí. Obzvlášť pokud pracujete s velice chytrými lidmi zaměřenými na vysoký výkon a zároveň máte na starost i juniornější kolegy, může být tohle bancování plné nástrah. Bez experimentů, a zkoušení toho, co vám bude fungovat se tedy neobejdete.
Už jsme si říkali v podcastech, že základem je vědět proč. Jaký smysl a účel naše schůzky mají. To pak určuje i všechno ostatní.
Tohle je jedno z nejčastějších témat, které řeším nejen u koučování, ale i s kamarády u kávy či sklenky vína. One-one meetingy. Budí rozruch, způsobují neklid. A to jak u začínajících, tak zkušených manažerů. Když se o nich bavíte, vypadá to, že každému je jasné, že do našich kalendářů patří. Ale až moc často jsou někde na spodu našich priorit, a i proto je tak lákavé a možná příliš snadné je zrušit. Ještě horší, než si přiznat, že jim nedáváme dost pozornosti je tvrdit, že na daný týden nemáme žádnou agendu, rozuměj věci k řešení. A tak jedna-jedna schůzku vynecháme. Jednou, pak podruhé, pak potřetí… A najednou, jakoby z ničeho nic, se nám v mysli vynoří jasná pochybnost o tom, jestli vůbec dávají smysl. Možná jednu či druhou situaci sami znáte.
A nebo si možná onu otázku kladete jinak - Jak one-2.ones udělat fakt dobře. Být efektivní. Být si jistý, jaká témata na 1-1 patří. Možná se trápíte tím, jak na schůzkách svého kolegu rozmluvit, nebo jak si zajistit, že po schůzce odcházíte s tím, co potřebujete mít. Pokud chcete rychlý a jednoznačný návod, nečekejte ho. Na každého z nás fungují jiné věci. Ale mám pro vás dobrou zprávu! Zrovna na téma 1-1 schůzek existuje na internetu snad miliarda zdrojů (jen na Mediu najdete tohle a to je jen jedna z platforem, kde dobrý text poznáte i podle počtu přečtení/follow či odběrů). Takže doporučuju čerpat inspiraci. A pak experimentovat. Zkoušet různé věci, které vám přijde, že by na toho či onoho kolegu/kolegyni mohly v tom, co potřebujete, zabrat! A když to nevyjde napoprvé? Nebojte se vyzkoušet něco jiného. Taky o své zkušenosti mluvte - se svými kamarády, nebo šéfem. Nebo si najděte někoho z venku, kdo vám může pomoci nejen s novou inspirací, ale i s reflexí toho, jak se vám daří. Hlavně to se sebou nevzdávejte po prvním neúspěchu. Nebojte se věci zkoušet, buďte zdravě zvědaví a zvídaví. Tak cestu, která vám přinese výsledky, najdete.
Kde v té záplavě zdrojů o 1-1s začít?
80 % dospělé populace má pocit, že má málo času na vše, co chce stihnout. Moje oblíbená průpovídka na toto téma je, že každý z nás má přesně tolik času každý den, jako měl Leonardo Da Vinci, matka Tereza, nebo třeba Steve Jobs. Jak se svým časem naložíme, je to rozhodující. Moje nová oblíbená citace je od Jima Kwika a přivezla jsem si ji z #BrandMinds2024: “Life is the C between B and D. Where B is Birth and D is Death. Life is the C. The sum of Choices we make.”
Knížek k tomu, jak řešit osobní produktivitu a time-management, je taky nespočet. Ale žádná z rad vám nebude fungovat, pokud ji nebudete věřit. Respektive pokud nebudete chápat, proč tu či onu věc vlastně děláte, k čemu vám je dobrá, co vám má přinést. A proto bych vám tady ráda ukázala, jak jinak se dá přemýšlet o tom, jak si skládáte schůzky do kalendáře. Tohle je cesta Ondry Krátkého a mě dost baví. Tak třeba bude inspirací i pro vás :)
Možná si říkáte, že tohle všechno je hezké, ale že od doby, kdy se většina vašich schůzek přesunula do onlinu, nic z toho, co vám fungovalo dříve, už teď nezabírá. Máte pravdu. Hybridní práce proměnila i svět schůzek. Což je název i dalšího článku z HBR, který bych vám doporučila přečíst. Podle průzkumu společnosti Microsoft 68 % zaměstnanců tvrdí, že během pracovního dne nemají dostatek času na nerušenou soustředěnou práci. Výzkum dále ukazuje, že až jedna třetina schůzek je pravděpodobně zbytečná. Snižuje se taky aktivita lidí, jejich aktivní účast na schůzkách. Jednak platí, že jen 10 % lidí z organizace je svolavateli více než 50 % všech schůzek v dané firmě. Jednak nižší zapojení na on-line schůzkách demonstrují i vypnuté kamery. Že jsou dobrým indikátorem toho, jak je daný člověk považuje za neefektivní popisují autoři spolu s dalšími čísly ve své studii. Fascinující čtení, které moc doporučuju.
Chcete světlo na konci tunelu a nějaké jednoduché poučení z článku? Asi je vám jasné, že tak snadné to nebude. Hlavním poselstvím autorů studie je, že i hybridní spolupráci a schůzkám se musíme učit. Takže zase práce, žádná rychlá pilulka, co vše na počkání opraví. A kde začít? Kultivujte si kulturu meetingů (už chápete, proč jsme si s Martinem povídali o firemní kultuře a schůzkách?). Ukazujte a vysvětlujte, jak vypadá dobrá schůzka. Tyhle best-practices pak sdílejte, mluvte o nich a snažte se o ně vy sami co nejčastěji. Také samozřejmě dejte na data a sbírejte podklady pro to se zlepšovat!
Pozornému čtenáři neunikne, že název téhle knížky i jméno jeho autorky už jsem v tomto #PeopleOps #Letteru zmiňovala. Za mě je to nejen dobrá kniha, která do vaší knihovničky ke všem knihám s návody na to, jak být produktivnější, přinese i ono zásadní proč se scházet. Rozbije vaše autopiloty v tom kdy a s kým se potkávat. Až pak bude řešit ono jak se setkáváme. Samozřejmě, že má kniha daleko širší kontext než jen pracovní porady.
Pokud byste chtěli vyloženě knihu z pracovního prostředí, doporučím v #PeopleOps #podcastu zmiňovanou Death by Meeting. Knihu pro manažery, kteří chtějí na schůzkách snížit frustraci a pro své týmy vytvořit prostředí, kde jim bude dobře a budou se chtít aktivně zapojovat.
🎙️Schůzkám jsme v #PeopleOps #podcast věnovali dva rozhovory. S Martinem Šafaříkem jsme mluvili o tom, jak schůzky odráží firemní kulturu, jak dobré je mít na nich facilitátora i si ujasnit, proč je svoláváme. S Janou Víchovou jsme se pak bavily o smyslu a hledání způsobů i důvodů, jak smysl do našich schůzek dostávat. Narazily jsme i na vyjednávání o vlastním přínosu na schůzkách. A hlavně na konci našich rozhovorů budeme přinášet i “Výzvu měsíce”.💡 Jednu věc, kterou si následující měsíc zkoušet aplikovat do každodenní praxe. Asi nepřekvapí, že tentokrát je o dostávání vlastního smyslu do schůzek, které vás čekají.
V obou rozhovorech jsme se bavili i o rozdělení typů schůzek. Pokud máte raději text, než slova, doporučuju krátký článek od již zmiňovaného Jezevce. 👀 Je o očekáváních a tom, jaký typ schůzky, kterou svoláváte, ovlivňuje i to, co by se na ní mělo dít :)
A taky jsem z obou rozhovorů pro podporovatele připravila i Cheat sheet. 💡Shrnutí toho nejdůležitějšího, co zaznělo v rozhovoru. Jeden vám přikládám.
👂Mimochodem věděli jste, že podcasty můžete pohodlně poslouchat ve Spotify? Ať už jen free verzi, nebo celou epizodu určenou pro podporovatele? Přehrávání obsahu už nemůže být jednodušší! Přesvědčte se sami!
💚+ 🧡=VSL
A pokud #PeopleOps sledujete, určitě bych vám doporučila se 🎙️ vrátit i k rozhovoru se Šimonem Steffalem. Byl sice o nastavování týmových dohod a komunikaci v týmu. Tu ale potřebujete i na schůzkách! A navíc si myslím, že právě o tom, jak by to mělo chodit na týmových schůzkách taky skvěle pojednává.
👀 Když jsme u týmů, mám pro vás ještě jeden článek z HBR. Je o tom, jaké strategie musíte zapojit, abyste začali budovat ve svém týmu psychologické bezpečí a inkluzivní prostředí. Zkrátka jak to udělat, aby se všichni kolegové mohli do schůzek zapojovat a být na nich aktivní. Takže pokud je tohle vaše téma, věnujte pár minut tomuhle článku a začněte tipy z něj přenášet do své praxe!
Příští měsíc se budeme věnovat tématu Štěstí, konkrétně štěstí v práci. Doufám, že se uvidíme 15. října v Kongresáku na 10. ročníku Happiness@Work Live.
---
Přeju vám, aby vaše schůzky měly smysl a přinášely výsledky!
💙 Ir