10 úloh na pravopis z didaktického testu

Abyste dobře udělali všechny úlohy, je potřeba si pamatovat tyto body: 1. Vědět, co všechno může být pravopisná chyba. Pokud nevíte, co jsou pravopisné chyby, těžko se vám pak budou hledat. 2. Znát základní pravidla. Především vědět, jak na to přijdu, znát ty postupy. 3. Naučit se strategie k řešení úloh. Ty vám pomůžou vyřešit úlohy za velmi krátký čas.

Pravopisné úlohy se objevují v každém testu. Možná jste si i všimli, že se opakují celkem tři styly úloh. První typ je na hledání čtyř pravopisných chyb v dlouhém textu, druhý typ je vybírání z možností ABCD (tady můžeme hledat buď správnou, nebo špatnou větu). Poslení typ je úloha na ANO/NE, která bývá nejkomplikovanější, protože zde neexistuje žádná strategie, jak ji řešit. První dva typy se ovšem dají vyřešit pomocí strategií, které jsem dopodrobna popsala v mém e-booku 25 strategií k úspěšnému didaktickému testu z češtiny. 

Teď se ale pojďme podívat na 10 typických úloh na pravopis. Vyzkoušejte si je a zjistěte, jak jste na tom s pravopisem. Na konci najdete také výsledky k úlohám a další tipy, jak se připravit na maturitní didaktický test z češtiny. 

1. úloha

Ve které z vět je pravopisná chyba?

  • A) Když ji uviděl, zčervenal jako jahoda.
  • B) Za chvíli se všichni zkamarádili.
  • C) Nebylo možné utéct, protože mu zdřevěněly nohy.
  • D) Jídlo bylo velmi těžké a nedalo se lehce strávit.

2. úloha

Ve které z následujících možností je pravopisná chyba?

  • A) Na veletrhu Svět knihy vzbudily velký ohlas detektivky ze Severní ameriky.
  • B) Filmový festival v Poříčí nad Sázavou zahájila projekce filmu Domácí péče.
  • C) Výstavu Muchova cyklu obrazů Slovanská epopej uspořádala Národní galerie v Praze.
  • D) Rodačka z Českých Budějovic Marta Kubišová musela kvůli začínající normalizaci odejít z veřejného života.

3. úloha

Ve které z následujících vět je pravopisná chyba?

  • A) S výstavbou dětského hřiště souvisely rozsáhlé terénní úpravy.
  • B) Na denním světle působily vyklizené místnosti skličujícím dojmem.
  • C) Noví majitelé restaurace začali lidem nabízet pokrmy z jelenního masa.
  • D) Rodiče podezírali nesympatického dceřina přítele z postranních úmyslů.

4. úloha

Ve které z následujících možností je pravopisná chyba?

  • A) Před spaním s oblibou poslouchal známé Bachovy skladby.
  • B) Do povinné četby učitel zařadil Bratry Karamazovy od Dostojevského.
  • C) Přečetla jsem si synovy nejnovější povídky, ve kterých vzpomíná na dětství.
  • D) Odpustila jsem svému partnerovy všechny trapné situace, do kterých mě dostal.

5. úloha

VÝCHOZÍ TEXT:
Sportovní areál TJ Lokomotiva nabízí spoustu možností od lechkého protažení až k pořádnému potýrání těla. Na své si zde přijdou i milovníci koupání. Písková jezera nabízejí osvježení nejen plavcům, ale i milovníkům surfování nebo i obyčejných šlapadel. Pro vodáky je veselský kemp tradiční zastávkou.
Skoro každý místní obyvatel je majitelem jízdního kola a návštěvníkům doporučujeme, aby si nějaké pořídily. Třeba výlet na Blatskou stezku s prohlídkou architektury Selského baroka v okolních vesnicích může být příjemným zážitkem.

Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.

__________________, __________________, __________________, __________________

6. úloha

VÝCHOZÍ TEXT:
Aby si adresát mohl zdělení přečíst, musel otrokovi hlavu oholit. Kromě toho, že danný proces nebyl nejjednodušší, byl takovýto způsob posílání zpráv také poměrně nespolehlivý. Autorem zřejmě první substituční šifry je římský dobyvatel Julius Caesar. Šifrované zprávy využíval při válečných výpravách: každé písmeno zprávy nahradil písmenem, které je v abecedě o tři pozice dál. Svým vynálezem se zapsal do historie kryptografie (vědy zabývající se šifrováním). V současnosti však Caesarovu šifru nepovažujeme za příliš důmyslnou, neboť je lehce rozluštitelná a téměř každý jí může porozumnět. Snad všichni nejvýznamnější vojevůdci si uvědomovali, jaké nebezpečí hrozí, když zpráva skončí v nepravých rukou. Cenné informace musely nepříteli zůstat utajeny, také bylo zapotřebí protivníka splést. K tomuto vytčenému cíly vedly složité šifry, které se staly účinnou zbraní a leckdy rozhodly o vítězství.

Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.

__________________, __________________, __________________, __________________

Čeká vás maturita z češtiny v září 2024? Tak to jste tady správně, protože i letos budu otevírat online skupinové lekce pro přípravu na didaktický test z češtiny. 

Co obsahuje celý kurz?

✅5 živých online lekcí přes Zoom v malých skupinách. Každá lekce má v průměru 50 - 70 minut. 

✅Kvalitní teoretické materiály ke stažení. 

✅Mnoho procvičování - v různých formách jako jsou PDF dokumnetym WORD dokumenty, online cvičení, obrázky a videa. 

✅Záznam z každé lekce. To je pro případ, že se nějaké lekce nemůžete zúčastnit. 

✅Google disk a společný WhatsApp chat pro všechny studenty, kde si můžete navzájem posílat další cvičení, dokumenty nebo prostě jen chatovat a dávat si tipy. 

✅Dva bonusy: Literatura k maturitě a  Procvičování pravopisných chyb. To jsou takové delší dokumenty, které můžete číst ve volných chvilkách.

✅Test nanečisto, který jsem sama vytvořila a který se velmi podobá testům od Cermatu. 

Přihlášky najdete tady.

7. úloha

VÝCHOZÍ TEXT:

Milánská La Scala zaujímá význačné postavení mezi operními domy. Zvenčí vypadá budova s kamenným průčelím téměř obyčejně, zato interiéry, zdobené drahocennými látkami a zlacennými nástěnnými svítidli, působí velkolepě. Jeviště, vybavené čtyřmi oponami, překvapí svými rozměry (běžně zde vystupuje sbor čítající přes čtyři sta zpěváků). Večer ztrávený v La Scale zkrátka všechny ohromí. Sezona v La Scale začíná podle tradice vždy 7. prosince. Pokaždé jde o výjimečný zážitek, který příjemně zpestří monotónní sychravé večery. V roce 2012 však výběr díla zahajujícího sezonu vyvolal negativní reakce. Tehdy diváci zhlédli operu Lohengrin. Představení se živě přenášelo do šesti set kinosálů v mnoha zemích, přímý přenos nabídly také italské televize. Přestože si Italové Wagnerovy opery oblíbily, tentokrát volba Lohengrina vzbudila nelibost. Mnozí milovníci hudby obvinili uměleckou správu divadla z toho, že se nezachovala vlastenecky. Vedení divadla prý nemělo zvolit dílo německého skladatele, ale jednu z Verdiho skvostných oper.


Najděte v části výchozího textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.

__________________, __________________, __________________, __________________

8. úloha

Rozhodněte, zda jsou věty napsány pravopisně správně nebo ne. (ANO/NE)

  • A. Při podání ruky dbáme kromě pravidla, kdo komu ji dává první, také na to, aby ruce byly čisté.
  • B. Stuha z tohoto materiálu je velmi podajná a vyrábí se v šířce deset centimetrů a návinu dvacet pět centimentrů.
  • C. Koupil jsem si do auta poddušky na přední sedadla a jsou opravdu vynikající, komfort jízdy skutečně výrazně zvyšují.
  • D. Mimo robotních povinností museli poddaní odvádět dávky v penězích i v potravinách, často museli být k dispozici s potahem k povinných přípřežím.

9. úloha

Rozhodněte, zda jsou věty napsány pravopisně správně nebo ne. (ANO/NE)

  • A. Mezi zlevněnými výrobky byly i doplňky do bytu.
  • B. Podle výpočtů firmy bychom měli začít šetřit a uzkromnit se.
  • C. Příště nemusíš být tak roztržitá, raději si vzpomeň, co nám říkali ve škole.
  • D. Samými rozpaky nevěděl, jak zamněstnat své ruce a tak je dal raději do kapes.

10. úloha

Rozhodněte, zda jsou věty napsány pravopisně správně nebo ne. (ANO/NE)

  • A. Vášniví sběratelé dorazili na aukci jen kvůli pamětní medaili z ryzího zlata.
  • B. Každodenní úklid celého bytu vnímala už od dětství jako plýtvání časem i energií.
  • C. Se zájmem jsme pozorovali lvi, kteří silnými čelistmi trhali veliké kusy syrového masa.
  • D. Ze všech cizojazyčných filmů, které se na festivalu promítaly, nás oslovily jen dva francouzské snímky.

Pravopisné chyby je komplexní téma. Abyste dobře udělali všechny úlohy, je potřeba si pamatovat tyto body: 

  1. Vědět, co všechno může být pravopisná chyba. Není to jen psaní s/z, mně/mě a y/i. Pokud nevíte, co jsou pravopisné chyby, těžko se vám pak budou hledat. 
  2. Znát základní pravidla. To znamená vědět, kde se píše S a Z, MĚ/MNĚ atd. Především vědět, jak na to přijdu, znát ty postupy. 
  3. Naučit se strategie k řešení úloh. Ty vám pomůžou vyřešit úlohy za velmi krátký čas, a navíc si budete mnohem více jistí, že určujete správnou odpověď. 

Pokud s tímto tématem chcete pomoct, napište mi a můžeme si domluvit pár lekcí, kde vám to vysvětlím. Pokud se preferujete učit sami, doporučuji vám e-book Kompletní příprava na didaktický test z češtiny.

VÝSLEDKY

  1. B (skamarádili) - psaní s/z
  2. A (Ameriky) - psaní velkých a malých písmen
  3. C (jeleního) - psaní n/nn
  4. D (partnerovi) - psaní ovy/ovi
  5. lehkého, osvěžení, pořídili, selského
  6. sdělení, daný, porozumět, cíli
  7. zlacenými, svítidly, strávený, oblíbili
  8. ANO, NE (poddajná), NE (poddušky), ANO
  9. ANO, NE (uskromnit), ANO, NE (zaměstnat)
  10. ANO, ANO, NE (lvy), ANO

Přihlas se k odběru Maturita z češtiny a získej přístup do virtuální knihovny, která ti pomůže zvládnout maturitu s lehkotí a bez stresu.

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte