C. Hopkins: Základy moderní reklamy 3/3

Třetí část výběru nejdůležitějších postřehů z přednášky C. Hopkinse o základech reklamy.
David Ogilvy o něm prohlásil: „Nikomu, kdo alespoň sedmkrát neslyšel tuto přednášku, by nemělo být dovoleno mít cokoliv společného s reklamou. Tato přednáška změnila můj život."
#copywritting #reklama #prodej #Hopkins #prednaska #PTvypisky #PThopkins

Nabízejte služby

  • Pamatujte, že lidé, kterým nabízíte služby, jsou sobečtí, stejně jako my všichni. Na vašem zisku či zájmech jim nezáleží. Hledají služby sami pro sebe. Ignorovat tuto skutečnost je běžnou chybou v reklamě. A dost drahou chybou.
  • Reklamy běžně říkají: "Kupte si moji značku", "Obchodujte se mnou", "Dejte své peníze mě". To nejsou oblíbené apely.
  • Nejlepší reklamy nikoho nežádají, aby koupil. Často ani nezveřejňují cenu. Reklamy jsou zcela založeny na službě. Nabízejí informace, které lidé chtějí, vysvětlují lidem výhody. Mohou nabízet vzorek nebo koupi balíčku či zaslání vzorku na zkoušku, aby si zákazník mohl prověřit naše tvrzení bez nákladů či rizika.
  • Dobrý obchodník nevykřikuje jen jméno, neříká kupte si moje zboží. Vykreslí službu či zboží pro zákazníka tak, že jedinou přirozenou reakcí je koupě.
  • Lidé se dají přesvědčit, ale ne řídit. Všechno, co dělají, dělají pro své vlastní potěšení. V reklamě mohlo být uděláno mnohem méně chyb, kdyby se na tyto skutečnosti nezapomínalo.

Titulky

  • Reklamu čtou lidé, kteří o ní mají zájem, a kteří si z vlastní vůle studují to, co chceme sdělit. Účelem titulku je oslovit lidi, které můžete zaujmout.
  • To, co nabízíte, zaujme jen některé lidi a jen z určitých důvodů. Myslete jen na tyto lidi a vytvořte titulek, který osloví právě je.
  • Titulky v reklamě jsou jako novinové titulky - nikdo nečte celé noviny. Někdo se zajímá o finanční zprávy, někdo o politiku, další o společnost, vaření, sport atd. Titulek buď potlačí nebo podpoří zájem.
  • Obecně se říká, že lidé reklamu nečtou. To je samozřejmě nesmysl. Ale lidé nečtou reklamu pro pobavení! Nebudou číst váš text, pokud jim hned v titulku nenaznačíte, že má pro ně nějakou hodnotu.
  • Lidé se nechtějí nudit. Možná mohou u večeře zdvořile naslouchat vychloubání, životním příběhům atd., ale pro čtení si vybírají své vlastní společníky a témata. Chtějí se pobavit, nebo získat nějaký užitek - chtějí ušetřit peníze, krásu, ušetřit práci, dobré jídlo,..
  • Autor přednášky tráví mnohem více času psaním titulku než vlastního textu.
  • Celkový ohlas reklamy závisí na tom, zda jsme zaujali tu pravou skupinu čtenářů. Ani se sebelepším prodejním textem, nemáte šanci, pokud nezískáte čtenáře.
  • Tatáž reklama s různými titulky se ve své ohlasu velmi liší. Není neobvyklé, že se změnou titulku ohlas znásobí 5x nebo 10x. Porovnáváme titulky, dokud nevíme, jaký apel se nejvíce vyplatí.

Vyprávějte celý příběh

  • Reklama by měla vyprávět ucelený příběh.
  • Někteří inzerenti ve snaze o stručnost píši zmiňují jen některá tvrzení nebo píší reklamu na pokračování. Tito "seriály" téměř nikdy nezapůsobí. Jestliže už jednou získáte něčí pozornost, tak je přesně ta chvíle sdělit všechny argumenty. Jedna skutečnost osloví někoho a jiná dalšího. jednu vynecháte a určité procento nebude znát něco, co by ho mohlo přesvědčit.
  • Lidé nejsou ochotni číst reklamu na pokračování. Během jednoho čtení reklamy se člověk rozhodne zda ano nebo ne.
  • Prezentujte čtenáři, když už ho jednou získáte, všechny důležité informace, které máte.
  • Průměrný čtenář čte jen jednou. jestliže něco v reklamě neřeknete, tak se to už pravděpodobně nikdy nedozví.
  • V každé reklamě myslete na nové zákazníky. Lidé, kteří váš výrobek používají, vaši reklamu číst nebudou - už ji četli a rozhodli se.
  • Každý, kdo vaši reklamu čte má zájem, jinak by ji nečetl. jednáte tedy s někým, kdo je ochoten naslouchat. Pokud takového čtenáře teď ztratíte, možná už vaším čtenářem nikdy nebude.
  • Nikdy se nenechte vest reklamou, která není založená na průzkumu trhu.

Strategie

  • Otázka ceny je vždy důležitým faktorem strategie. Prodejní cena není důležitá. Podstatný je zisk.
  • V úvahu je třeba brát i konkurenci. Jaká je jejich cena a kvalita? Má jejich apel větší hodnotu než váš? Co máte vy, abyste v konkurenci zvítězili?  Co máte vy, abyste si udrželi zákazníka?
  • Vždy existuje něco působivého, co ostatní ještě neřekli. 
  • Reklama často vypadá velmi jednoduše. Tisíce lidí tvrdí, že je schopno ji dělat a stále přetrvává dojem, že ji mnoho lidí skutečně dělat může. Výsledkem je, že mnohá reklama uniká přízni.
  • Názvy, které vyprávějí příběh, mají hodnotu milionů dolarů.

Testovací kampaně

  • Obraťte se na soud nejvyššího stupně - na vaše zákazníky.
  • Vaše reklama se možná líbí vám a vašim přátelům, ale většině se líbit nemusí.
  • Nikdo z nás nezná dostatečně lidské touhy, aby mohl zastupovat průměrné hledisko.

Série výpisků přednášky C. Hopkinse:

Objevte "Netflix pro čtenáře detektivek" a nárokujte si okamžité dárky ZDARMA:

🔥 DETEKTIVNÍ POVÍDKY od nejlepších českých spisovatelů
🔥 NEVEŘEJNÉ ROZHOVORY a pohledy do zákulisí tvorby krimi autorů
🔥 ORIGINÁLNÍ HRY (Příběhy zločinů), kde budete rozkrývat zločiny, které se skutečně odehrály (ač tomu nebudete věřit)
🔥 E-KNIHY ke stažení
🔥 DALŠÍ BONUSY A DÁRKY s krimi tematikou, které jinde nezískáte
🔥 PRAVIDELNÉ NOVINKY přímo na váš e-mail

P.S. Tohle vám v žádném knihkupectví nenabídnou!

Pro zobrazení komentářů se přihlaste nebo registrujte